כתב היד חושף בפנינו את הסיפור האמיתי.
בתחילת עבודתי כגרפולוגית פנתה אלי לקוחה לייעוץ, בסוף כתב היד שהגישה לבדיקה חתמה: "צ. לוי". שאלתי אותה האם שמה הוא "צ" – "לא, מה פתאום", היא אמרה, "שמי ציפורה". "אז למה את נותנת לעצמך מקום כל כך קטן", שאלתי, "למה את מקטינה את עצמך לאות אחת בלבד?"
כאשר אדם כותב בחתימתו רק אות אחת משמו, משמעות הדבר היא שהוא קודם כל דואג לכולם ורק בסופו של דבר, אם בכלל, דואג לעצמו. במילים אחרות, אין מקום לביטוי אישי, לעיתים גם חוסר ביטחון (כמובן שצריך לראות עוד מרכיבים בכתב).
פגשתי את אותה לקוחה באקראי כמה שנים אחר כך, היא שמחה לראות אותי ומיד אמרה "יש לי משהו לספר לך", התגרשתי והתחתנתי בשנית - רוצה לראות את החתימה החדשה שלי?" – "ציפורה ל". שתינו חייכנו, כי היום היא נותנת לצרכיה ביטוי ומגיבה בביטחון מול משפחתה ומול העולם.
תיאוריית הגרפו-תרפיה טוענת כי ניתן לעשות שינויים קטנים באופן הכתיבה שלנו, לתרגל את היד וכך גם את המוח לשינוי הרצוי, עד שהוא הופך להיות חלק מאיתנו. בעזרת הגרפו-תרפיה ניתן להעביר מסר מן המודע אל המוח כדי ליצור את השינוי. ככול שנתרגל יותר כך ניתרגל יותר.
כתב היד הוא כתב המוח – נמשיל את המוח לדיסק מחשב המקליט ומתעד את כל זיכרונותינו. הגרפולוגיה (תורת הכתב), מאפשרת לנו לראות את מה שחבוי בתוכנו. ישנם דברים שאדם לא מציג כלפי חוץ וכתב היד חושף. מסתבר שעוד בבטן אמנו, מתחיל הדיסק להקליט את חווייתנו הראשוניות אשר לימיים יהפכו אותנו למי שאנחנו ויתורגמו לתוך כתב היד שלנו.
בכיתה א' מלמדים כתיבה תמה, עם הזמן אנחנו מסגלים לעצמנו את הכתב הייחודי לנו. אנחנו מביעים את עצמנו דרך הכתב בצורה בלתי אמצעית, כי הוא מגיע מהמקומות העמוקים ביותר – מהלא מודע. כתב היד מסמל באופן עקרוני את "הכאן ועכשיו". אנחנו מרגישים, חווים ומגיבים והדבר בא לידי ביטוי בכתב היד. כשאדם לחוץ, או עובר תקופה קשה, כתב היד משתנה בהתאם. למשל אדם שזה עתה כעס על משהו והוא בתהליך של כתיבה גם לחץ הכתיבה משתנה ועלול להיות חזק יותר, האותיות יכולות להיות מכווצות יותר או אפילו שבורות. במקרה בו האדם קיבל ידיעה משמחת, האותיות עשויות לגדול קצת והשורות עשויות לעלות קצת למעלה.
ניתן לאבחן באמצעות כתב היד מצבים רגשיים, נפשיים, פיזיים, כישורים, דחפים, מעצורים, יכולות מעשיות, אנטלגנציה רגשית, יכולת שכלית, יכולת חברתית ואפילו כאב פיזי או חולשה פיזית במקום מסוים בגוף.
קיימת תפיסה לגבי – "כתב יד נשי" (כתב מעוגל, מעוצב ולעיתים מקושט), או "כתב יד גברי" (כתב חד, זוויתי, אולי שילדי, ללא קערות). היום כבר ברור שמדובר במיתוס כיוון שניתן לראות נשים אשר כותבות בצורה חדה וזוויתית וגברים הכותבים בכתב יד מעוגל וקערתי. כתב היד קשור לאופיו של האדם וישנם גברים ונשים עם אישיות עגולה, מכילה, רכה וותרנית, לעומת גברים ונשים עם אישיות נוקשה, חדה, עקשנית, סמכותית ופחות רגשית.
ניתוח כתב יד (אלמנטים מרכזיים שעל הגרפולוג לבקש):
על הכותב לכתוב על דף חלק (ללא שורות) - כיוון שדף הנייר משול בגרפולוגיה ל"במת החיים" של האדם, ניתן לבחון את ההתמקמות שלו על הדף (האם מיצה את כל השטח הנתון או הסתפק בפינה הימנית למטה).
מהלך השורות – במקרה בו השורות ישרות, הניתוח יצביע על אדם שכרגע הולך בבטחה למטרותיו. אם השורות עולות כלפי מעלה, הניתוח יצביע על התלהבות בזמן הנתון. במקרה והשורות יורדות כלפי מטה, הניתוח יאפיין אדם עייף, שחוק שסוחב עליו סוג של עומס.
ניתוח כתב יד מתבסס לפחות על 15 שורות הכוללות ברוב המקרים את כל האותיות.
ימני או שמאלי - זווית הכתיבה שונה בין ימין לשמאל, הניתוח יסביר את הכיוון אליו נוטה הכתב. כתב יד הפונה לזווית ימנית (לכותבי יד ימין) מצביע על אדם רגשן, אמוציונאלי. כתב יד הפונה לזווית שמאלית (לכותבי יד ימין) מצביע על אדם יצירתי, עקשן שעומד על עקרונותיו . כתב יד בזווית ישרה – הוא ההגיוני שיודע לאזן בין רגש והגיון.
מין הכותב – כי יש הפתעות ולעיתים בהגדרה של כתב יד נשי אני מגלה שגבר כתב ולהיפך. ישנה תפיסה שכתב יד עגול, אסטטי, יפה, גדול ומלא קערות הוא כתב יד נשי וכתב יד שילדי (ללא קערות) זוויתי הוא כתב יד גברי. לא כך הוא הדבר מכיוון שזה קשור לאופיו של הכותב/ת על כן על הגרפולוג לדעת את מין הכותב/ת.
גיל הכותב –לפי כתב היד לא ניתן לזהות את גיל הכותב ולכן חשוב לידע את הגרפולוג. ישנם אנשים מבוגרים דינאמיים וקלילים בכתב היד ולהיפך אנשים צעירים שכתב ידם רועד ואיטי (צריך לבדוק למה). –
מאת עמליה נודל – גרפולוגית מוסמכת ע"י AAHA האגודה האמריקאית לגרפולוגיה וחברה באגודה הישראלית לגרפולוגיה יישומית. מתמחה בפענוח ציורי ילדים, בעלת ניסיון של 16 שנה בהנחיית קבוצות, מייעצת, מלמדת ומרצה ברחבי הארץ.
עמליה נודל מתמחה בבנושאים: גרפולוגיה – כתב המוח, כתב היד ייחודי לאדם ונותן אינדיקציה כוללת על האדם. פענוח ציורים – הציור עוקף את הצורך במילים – במיוחד אצל ילדים צעירים שאינם יכולים לבטא את תחושותיהם. כירולוגיה – קווי הנפש, המביעים גם חוויות משמעותיות שאדם עבר בחייו. קלפי טארוט – היכולת לראות תמונת מצב של האדם ופוטנציאלים עתידיים לטווח הקרוב בחייו כי כמו שנאמר " הכול צפוי והרשות נתונה לשנות".